Ποια βήματα χρειάζεται να κάνεις για να ξεκινήσεις μια νέα επιχείρηση;

Όλο και περισσότεροι νέοι άνθρωποι αναζητούν τα βήματα για το ξεκίνημα μιας νέας επιχείρησης μιας και οι εργασιακές επιλογές στον ιδιωτικό τομέα δεν είναι πολλές.

Πριν ξεκινήσει κάποιος το επιχειρηματικό του διάβημα είναι απαραίτητο να αποσαφηνίσει τι σημαίνει Επιχειρώ.

Επιχειρώ όταν δημιουργώ μια οικονομική μονάδα -μόνος μου ή και με άλλους μαζί (συνεταίρους) – μέσα από την οποία συνδυάζω και αξιοποιώ όλους μου τους πόρους (οικονομικούς, ενέργειας, χρόνου κτλ) με σκοπό να παράγω προϊόντα ή/ και υπηρεσίες που θα προσφέρω στην αγορά για να μου αποφέρουν το δυνατότερο οικονομικό κέρδος. 

Δύο πολύ σημαντικά θέματα που οφείλει κάποιος να αποσαφηνίσει πριν κάνει τα πρώτα βήματα για να ξεκινήσει μια νέα επιχείρηση είναι τα εξής:

  • Ποιο είναι το ακριβές προιόν ή/ και η υπηρεσία σου;
  • Ποια είναι η αξία που προσφέρω στην αγορά και γιατί να αγοράσουν απο την επιχείρηση σου;

Η επιχειρηματικότητα ήταν πάντα μια διέξοδος με προοπτικές εξέλιξης, προόδου και επαγγελματικής ανάπτυξης. Στην Ελλάδα του σήμερα, η επιχειρηματικότητα φαντάζει ως λύση στο πρόβλημα της απασχόλησης και της αντιμετώπισης της ανεργίας. Γι’ αυτό και παρατηρείται μια έντονη κινητικότητα και ενδιαφέρον στην ίδρυση νέων εταιριών. Πώς όμως θα είναι η επιλογή αυτή επιτυχημένη? Πώς δημιουργείται μια βιώσιμη επιχείρηση?

Παρακάτω  γίνεται μια προσπάθεια αποκωδικοποίησης των βημάτων για την δημιουργία μιας βιώσιμης νέας επιχείρησης:

Η επιχειρηματική Ιδέα!

Ξαφνικά σαν να φώτισε ο γλόμπος του Γρανάζη μέσα στον κεφάλι σας!!! Εξαιρετική ιδέα! ‘Όμως τι κάνει μια ιδέα εξαιρετική?  Ποιος θα μου προσυπογράψει ότι δεν θα κάνω «μία από τα ίδια»? Πως θα δημιουργήσω μια βιώσιμη επιχείρηση?

Δύο πράγματα πρέπει να έχετε στο μυαλό σας :

το προϊόν ή η υπηρεσία που αφορά η ιδέα που έχετε, ΠΡΕΠΕΙ να ικανοποιεί μια ανάγκη ή/και να επιλύει ένα πρόβλημα

Ποιο είναι η μεγάλη εικόνα αυτού που θέλεις να ξεκινήσεις; Το Όραμα

Όπου Κοιτάς , εκεί θα πας.

Αφού αποσαφηνίσεις ποια είναι η επιχειρηματική σου ιδέα, δηλαδή τι θέλεις να κάνεις επιχειρηματικά τότε πήγε ένα βήμα παρά πέρα. Που θέλεις να φτάσεις μετά από 10 χρόνια; Πως φαντάζεσαι την επιχείρηση σου τότε; Μπορείς να δεις την μεγάλη ιδανική εικόνα του εγχειρήματος σου;

Αυτό το βήμα είναι θεμελιώδες. Χωρίς όραμα δεν γίνεται τίποτα. Πρέπει να δεις πού θέλεις να φτάσεις ώστε να μπορέσεις να κάνεις τον χάρτη που θα σε οδηγήσει εκεί.

Αφού ξεκαθαρίσεις προς τα πού θέλεις να πας, τότε το επόμενο βήμα είναι να απαντήσεις την εξής ερώτηση:

ΓΙΑΤΙ θέλεις να πας προς αυτήν την κατεύθυνση;

Ποιος είναι ο σκοπός σου;

Μέχρι να φτάσεις εκεί που θέλεις, θα περάσεις αρκετές εμπειρίες, πολλές ώρες εργασίας και προσπάθειας. Η αγορά ακόμα δε θα σε γνωρίζει και δε θα σε εμπιστεύεται.

Γιατί λοιπόν θέλεις να ξεκίνησεις;

Ποιος είναι ο βαθύτερος σκοπός και τα κίνητρά σου;

Ποια εσωτερική σου κλίση;

Υπάρχει κάποια βαθύτερη ανάγκη που θέλεις να καλύψεις εσωτερικά;

Σε ολοκληρώνει αυτό που πας να κάνεις; Σε Εκφράζει;

Τι θα συμβεί εάν τελικά δεν δημιουργήσεις ποτέ αυτήν την επιχείρηση;

Αν καταφέρεις να απαντήσεις στα ΓΙΑΤΙ σου τότε αυτές οι απαντήσεις θα είναι το καύσιμο σου που σου δίνει δύναμη, θα σε παρακινεί να προχωράς χωρίς να κάμπτεσαι, να πετυχαίνεις τους στόχους που βάζεις.

Πριν ξεκινήσεις κάνε εκτενή Έρευνα και Ανάλυση της αγοράς που απευθύνεσαι

Η έρευνα είναι κάτι που δεν θα σταματήσεις ποτέ. Στην αρχή όμως είναι πρωταρχικής σημασίας.

Διάβασε βιβλία πάνω στο αντικείμενο σου, ξεσκόνισε το διαδίκτυο, googlαρε για πληροφορίες, μάθε ποιοι είναι στην αγορά.

Κάνε αρχικά Ανάλυση Ανταγωνισμού:  κάνε mystery shopping σε ανταγωνιστές και εννόησε και μάθε: Τι κάνουν, ποιες είναι οι βέλτιστες πρακτικές τους,  τι δεν κάνουν που μπορείς να κάνεις εσύ.  Ποιοι είναι οι άμεσοι και έμμεσοι ανταγωνιστές της επιχείρησης; 

Τι τελικά πιστεύεις; Υπάρχει ανταγωνισμός;

Έπειτα προσπάθησε να δεις ποια θα είναι τα χαρακτηριστικά της αγοράς σου και των πελατών σου, απαντώντας τις παρακάτω ερωτήσεις:

Ποια ανάγκη των ανθρώπων εξυπηρετεί η επιχειρηματική σου ιδέα;

Ποιο είναι το κενό στην αγορά που έρχεται να καλύψει; Ποιο πρόβλημα λύνει;

Ποιο είναι το σημείο διαφοροποίησης και το ανταγωνιστικό σου πλεονέκτημα;

Πως θα προετοιμαστείς κατάλληλα;

Αποτελεσματικός Σχεδιασμός Εγχειρήματος

Ο επιχειρηματικός σχεδιασμός είναι η διαδικασία αυτή που θα σε βοηθήσει να σχεδιάσεις έναν ακριβή χάρτη για την πορεία σου τόσο σε σχέση με την ανάπτυξη των προσωπικών σου δεξιοτήτων όσο και με το τι πρέπει να προηγηθεί πριν κάνεις σύσταση της επιχείρησης σου.

  • Προσωπική Ανάπτυξη Δεξιοτήτων 

Ποιες είναι αυτές οι δεξιότητες , ικανότητες, γνώσεις και εμπειρία που πρέπει να έχεις πριν ξεκινήσεις καικάνεις την σύσταση της επιχειρήσεις σου.

Είσαι Ειδικός στο αντικείμενο της δραστηριότητας σου

  • Ανάπτυξη Δεξιοτήτων που αφορούν την Επιχειρηματικότητα

Είσαι Επιχειρηματίας,επαγγελματίας, έμπορος, διευθυντής επιχείρησης ; τι είσαι και τι θέλεις να γίνεις; Ανάλογα με το ποια θα είναι η θέση σου μέσα στην εταιρία, ανάλογα θα πρέπει να εκπαιδευτείς.

Οι δεξιότητες που είναι απαραίτητο είτε να έχεις είτε να αναπτύξεις είναι οι εξής:

  • πωλησιακή δεξιότητα: υπάρχουν πολλά προιόντα στην αγορά, γιατί να αγοράσει το δικό σου; οι πωλήσεις είναι αυτές που θα φέρουν τα χρήματα της επιχείρησης.
  • υγιής προβολή και αυτοπροβολή: να μάθεις πώς να προβάλλεις με αξιόπιστο και πειστικό τρόπο την εργασία σου και τον εαυτό σου,
  • τρόπος σύνδεσης με τους ανθρώπους και αποτελεσματικοί τρόποι επικοινωνίας ώστε μέσα από αυτήν την σύνδεση και την επικοινωνία να δημιουργείται η επαγγελματική σχέση.
  • οικονομική διαχείριση δηλ με ποιον τρόπο οφείλεις να διαχειρίζεσαι  τα οικονομικά της επιχείρησης σου ώστε να έχει τον έλεγχο διαχείρισης των πόρων σου
  • διαχείριση ανθρωπίνων πόρων: το ανθρώπινο στοιχείο είναι το πιο σημαντικό μέσα σε μια επιχείρηση, πως όμως θα έλκεις, θα βρίσκεις τις δεξιότητες που χρειάζεσαι μέσα από ανθρώπους που θα είναι οι συνεργάτες σου και πως θα  διοικείς το προσωπικό σου με τρόπο ώστε και να είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές της επιχείρησης σου αλλά και να είναι και παραγωγικοί στην εργασία τους;

Αν όλα δείχνουν ότι η ιδέα σου δεν είναι μόνο εξαιρετική αλλά υπάρχει κενό στην αγορά και διαφοροποίηση στο σκεπτικό σας, τότε ανάλυσε το εγχείρημα σου έχοντάς υπόψιν τα παρακάτω:

Βρες την κατάλληλη ομάδα που θα πλαισιώσει το εγχείρημα σας

Προσδιόρισε αναλυτικά την αγορά σας και τον ανταγωνισμό

Προσδιορίστε τα χαρακτηριστικά του προϊόντος/ υπηρεσίας σας

Με ποιους χρειάζεται να συνεργαστείτε?

Ποιο είναι το επιχειρηματικό μοντέλο που θα ακολουθήσετε?

Τι χρήματα χρειάζονται και από πού θα αντλήσετε τα αναγκαία κεφάλαια

Ποια είναι τα δυνατά σημεία και οι αδυναμίες της επιχείρησης;

Ποιο είναι το target group της επιχείρησης;

Ποια είναι η τιμολογιακή πολιτική; Πόσο θα χρεώνω τις υπηρεσίες και τα προϊόντα μους

Δημιούργησε ένα  μίνι προϋπολογισμό της τριετίας

Θα χρειαστείς πιθανόν βοήθεια. Συμβουλεύσου ειδικούς σε θέματα Αγοράς, Καινοτομίας, Οικονομικών κτλ για να επικεντρωθείς σε αυτό που ξέρεις νακάνεις καλύτερα χωρίς περισπασμούς και χωρίς να ανακαλύπτεις τον τροχό.

  • Σχεδιασμός Στρατηγική μάρκετινγκ

Πως θα προβάλεις την επιχείρηση που θα κάνεις στην αγορά;

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις οπωσδήποτε ξεκινώντας μια νέα επιχείρηση  είναι η ιστοσελίδα σου.Μέσα από την ιστοσελίδα θα διαμορφώσεις και θα επικοινωνήσεις το brand σου:  Επωνυμία, χρώματα, ποιος είσαι, που είσαι, τι παρέχεις κλπ.

Αφού γίνει η ιστοσελίδα σου, θα αναπτύξεις την συνολική παρουσία σου στο διαδίκτυο (social media, videos, οδηγοί αναζήτησης, τοποθεσία). Πολλοί ξεκινάν πρώτα με τα social media. Εξαρτάται από το budget που θέλει κάποιος να διαθέσει.

Marketing is everything and everything is marketing. Το μάρκετινγκ είναι μια σταθερή λειτουργία της επιχείρησης μέσα στον χρόνο και είναι απαραίτητη η συνέπεια και συνοχή στο μήνυμα που προβάλλεις στην αγορά, ένα ξεκάθαρο μέσα στον χρόνο πλάνο προβολής και προώθησης της εταιρίας, χρόνο και χρήματα. 

Ξεκάθαροι Στόχοι και ξεκάθαρα Σχέδια για

Ηγεσία (Leadership): ωστε η επιχείρηση σου να συμβαδίζει σύμφωνα με τις αρχές που ξεκινά

Branding: για είσαι σίγουρος ότι δεν  υπάρχει κενό ανάμεσα στην αξία που πιστεύεις ότι προσφέρει το προϊόν ή η υπηρεσία σου και αυτό που νοιώθει η αγορά για αυτή την αξία

Διοίκηση (Management): για να πραγματοποιούνται οι στόχοι της επιχείρησης σε εύλογο χρόνο και δεν υπάρχει επαρκής αξιοποίηση των πηγών που διαθέτει

Άνθρωποι (People): οι άνθρωποι της επιχείρησης σου να αναπτύσσονται ή να αλλάζουν προς το καλύτερο ή δεν υπάρχουν διαδικασίες ενθάρρυνσης τους ώστε να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις αυτής της ανάπτυξης

Παράδοση (Delivery): η εμπειρία που απολαμβάνει ο πελάτης με την παράδοση και χρησιμοποίηση του προϊόντος ή της υπηρεσίες σου να είναι επαρκής σχετικά με την ικανοποίηση του

Πωλήσεις(Sales):οι πωλητές σου να έχουν όλα τα επιχειρήματα που χρειάζονται για να δίνουν ολοκληρωμένες απαντήσεις στους πελάτες ώστε να τους δίδεται η αίσθηση και η εντύπωση ότι ήρθαν στο κατάλληλο μέρος και αγοράζουν το κατάλληλο προιόν/υπηρεσία

Λειτουργίες /Διαδικασίες (Operations): να υπάρχει ένα σύστημα σύνδεσης όλου του οργανογράμματος και όλων των πηγών (εμπράγματων και μη) της επιχείρησης με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει μεγάλος βαθμός επάρκειας και απόδοσης

Χρηματοοικονομικά (Finance): να ξέρεις ποια είναι η ροή του χρήματος μέσα στην επιχείρηση, πού πηγαίνουν και γιατί

Marketing: να μαθαίνεις συνέχεια σχετικά με το προφίλ των πελατών σου (ποιοι είναι αυτοί που θέλεις να προσεγγίσεις), πού θα τους βρεις και τι πραγματικά ζητούν να τους προσφερθεί.

Οι άνθρωποι της επιχείρησης: Διάλεξε τους  με σοφία

Φρόντισε να βρεις αυτούς που έχουν και δεξιότητες αλλά κυρίως αυτούς που μοιράζεστε την ίδια επαγγελματική ποιότητα. Μίλησε τους για το όραμα σου . Αν τους δεις ότι ενθουσιάζονται με αυτό και παράλληλα μπορούν να προσφέρουν εξειδίκευση, γνώσεις και δεξιότητες για την υλοποίηση του σκοπού της επιχείρησης τότε προχώρα. Το πιο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο δεν είναι το θησαυροφυλάκιο ή το ταμείο της επιχείρησης αλλά οι άνθρωποι της: τόσο οι Εσωτερικοί όσο και οι εξωτερικοί συνεργάτες.

Νομιμοποίηση – Σύσταση εταιρίας ή έναρξη ατομικής επιχείρησης

Ποια νομική μορφή θα έχει η επιχείρηση σου; Θα είναι ατομική, ομόρρυθμη, ετερόρρυθμη, ΙΚΕ, εταιρία περιορισμένης ευθύνης, ανώνυμη εταιρία;

Κάθε μορφή επιχείρησης έχει τα δικά της πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα οπότε η απόφαση σου για το θέμα αυτό είναι σημαντική και καθοριστική και χρειάζεται να εξετάσεις όλες τις παραμέτρους μέχρι να αποσαφηνίσεις τι ταιριάζει στην περίπτωση σου ανάλογα την ευθύνη που αναλαμβάνεις, τα χρήματα που θέλεις να βάλεις στην επιχείρησή σου και κατά πόσο θέλεις να προστατεύσεις την προσωπική σου περιουσία.

Εμείς μπορούμε να σε υποστηρίξουμε εκτός από τα παραπάνω να βρείς την μορφή της επιχείρησης που ταιριάζει στους στοχους που έχεις βαλείς καθώς και να βγάλεις και την αντίστοιχη άδεια λειτουργίας της επιχείρησης, αν χρειάζονται.

Σίγουρα υπάρχουν διάφορες γραφειοκρατικές διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθηθούν καθώς και οργανισμοί που θα χρειαστεί να επισκεφτούμε για την ολοκλήρωση όλων αυτών των διαδικασιών. Αν έχεις όμως  έναν έμπειρο λογιστή – φοροτεχνικό – νομικό – συμβουλο επιχειρήσεων όπως είμαστε εμείς, τότε αναλαμβάνουμε όλο αυτό το κομμάτι και σε καθοδηγούμε βήμα βήμα για να ξεκινήσει η επιχείρηση σου καθώς φυσικά να αναλάβουμε και την φορολογιστική παρακολούθηση των βιβλίων σου.

Και κάπου εδώ που θεωρητικά το ταξίδι της προετοιμασίας τελειώνει, ξεκινά ο πραγματικός στίβος.

Καλή επιτυχία!

Σουσάνα Κάλφα

Related Posts

Leave a comment