Θέλεις να πετύχει η επιχείρηση σου (μέρος β'); Δημιούργησε θετικό εργασιακό περιβάλλον για το ανθρώπινο δυναμικό σου

Όσο σπουδαίο είναι να μπαίνεις στα παπούτσια του πελάτη σου σαν στοιχείο που συμβάλλει στην επιχειρηματική σου επιτυχία άλλο τόσο σπουδαίο και σημαντικό είναι να δημιουργείς τις προυποθέσεις για έναν όσο το δυνατόν πιο θετικό εργασιακό περιβάλλον. Πιο κάτω σου εξηγώ τους λόγους.

Είναι το θετικό εργασιακό περιβάλλον ένας παράγοντας που επηρεάζει θετικά και την απόδοση της εταιρίας;  Έρευνες δείχνουν ότι το θετικό εργασιακό περιβάλλον είναι πολύ περισσότερο από έναν ρυθμιστή της ευημερίας και ικανοποίησης των ανθρώπων που εργάζονται. Αυτό που πραγματικά συμβαίνει σε ένα θετικό εργασιακό περιβάλλον είναι να συμβάλλει στο να γίνονται οι εργαζόμενοι μέσα σε αυτό να είναι πιο χαρούμενοι και αφοσιωμένοι και να παρουσιάζουν μεγαλύτερη παραγωγικότητα. Σύμφωνα με το Positive Psychology Institute, « όταν κάποιος εργαζόμενος έχει περισσότερα ερεθίσματα για θετικά συναισθήματα, τότε αισθάνεται εξαιρετική ευεξία και αυτό το συναίσθημα τον οδηγεί σε καλύτερη διαδραστικότητα με συναδέλφους, πελάτες κτλ. και τον βοηθα να είναι πιο αφοσιωμένος στο πεδίο δραστηριοτήτων του». Οι άνθρωποι που αισθάνονται καλά στο εργασιακό τους περιβάλλον αισθάνονται ότι αξίζουν και παρουσιάζουν εξαιρετικές διακρίσεις σε σχέση με την επίτευξη των στόχων τους. ‘Ένας καλός ηγέτης σε μια επιχείρηση ξέρει καλά πώς να οδηγήσει το προσωπικό του σε τέτοια θετικά συναισθήματα.

Δυστυχώς οι εργασιακοί χώροι που θετικά επηρεάζουν τους εργαζόμενους τους δεν είναι ο κανόνας αλλά η εξαίρεση.

Όπως όλα τα πράγματα, χρειάζεται πολύς κόπος για να γίνει ένας εργασιακός χώρος θετικός. Ο λόγος είναι απλός: υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που εργάζονται, βιώνοντας κατάθλιψη και ο αριθμός τους όλο και αυξάνει. Έρευνά δείχνει ότι 10-15% των ανθρώπων που εργάζονται έχουν κατάθλιψη(δηλ. έχουν διαγνωσθεί από ειδικό επιστήμονα ψυχικής υγείας) και άλλο ένα 10-15% που υποφέρουν από κατάθλιψη αλλά δεν το γνωρίζουν. Αυτή η τελευταία κατηγορία, είναι άνθρωποι που ενώ εργάζονται κανονικά, το κάνουν χωρίς να αισθάνονται ότι είναι επιλογή τους, δεν είναι αφοσιωμένοι στον εταιρικό σκοπό, δεν αντλούν ικανοποίηση από την εργασία τους, ούτε επιβραβεύονται για την προσπάθεια τους και απλά είναι «εκτελεστές» συγκεκριμένων εργασιών.

Δημιουργώντας το κατάλληλο περιβάλλον

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός θετικού εργασιακού περιβάλλοντος; Ενδεικτικά θα πούμε ότι είναι η υποστήριξη μεταξύ των ανθρώπων μέσα στο εργασιακό περιβάλλον, η ενθάρρυνση, η θετική διάδραση μεταξύ τους, η συναδελφική συνεργασία, η συλλογικότητα, η ανάδειξη της δημιουργικότητας, η αξιοποίηση της διαφορετικότητας των ανθρώπων για καλό και των ίδιων αλλά και του οργανισμού, το ανοικτό πεδίο έκφρασης τα χαμόγελα καθώς και η μείωση του κυνισμού ή του σαρκασμού στον λόγο, η μείωση του αισθήματος τους φόβου, η μείωση της αυτοπροβολής και των αντιπαθητικών συμπεριφορών. Ένα θετικό περιβάλλον βασικά δεν περιγράφεται αλλά νιώθεται. Δεν είναι άλλωστε περίεργο που έχουν καθιερωθεί παγκοσμίως τα βραβεία great places to work και τα κερδίζουν εταιρίες  όπως η google που ανάμεσα σε άλλα, πραγματικά ενδιαφέρονται για τους εργαζόμενους τους και την απόδοση τους.

Δυνατά και αδύναμα σημεία.

Ο καλύτερος τρόπος να δημιουργηθεί ένα πολύ θετικό περιβάλλον εργασίας είναι να γνωρίζει η ομάδα που διοικεί τον οργανισμό ή οι υπεύθυνοι ανθρώπινου δυναμικού, τα δυνατά σημεία των εργαζομένων τους και να τα συνδέει με τα κατάλληλα προτζεκτ. Ένας καλός τρόπος να αυξήσει κάποιος την αφοσίωση των εργαζομένων του και  να τους κρατά ενεργητικούς και δραστήριους είναι να τους συνδέει με εργασίες και δραστηριότητες που για αυτούς έχουν νόημα, ενδιαφέρον και συνάδουν με τα δυνατά τους σημεία. Με αυτόν τον τρόπο, οι εργαζόμενοι παρουσιάζουν αυθεντικότητα στην δουλειά τους που σημαίνει υψηλά ποσοστά ευεξίας, ενεργητικότητας και ζωτικότητας. Αν πραγματικά θέλει μια εταιρία το προσωπικό της να ανθίζει, να ευημερεί και να φέρνει αποτελέσματα, τότε πρέπει να γνωρίζει τα δυνατά τους σημεία και να επενδύσει στην μεγιστοποίηση αυτών. Αυτό, ασφαλώς δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο, ειδικά όταν καλείται να εφαρμοσθεί σε παραδοσιακά διοικούμενες επιχειρήσεις. Είναι όμως αναγκαίο να κατανοηθεί ότι αποτελεί βασικό παράγοντα που θα βοηθήσει τις εταιρίες να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις επιχειρηματικές προκλήσεις αλλά και να αυξάνουν την απόδοση τους. Ο νέος, οριζόντιος τρόπος διοίκησης, οι open door εταιρίες, αυτές που οι εργαζόμενοι τους γνωρίζουν και εναρμονίζονται με τις αξίες τους, το όραμα τους, τους στόχους τους, έχουν σοβαρές πιθανότητες να πετύχουν. Δεν είναι ο εύκολος δρόμος, είναι όμως αυτός ο δρόμος που θα οδηγήσει στην μακροπρόθεσμη επιτυχία.

Διαμορφώνοντας νέες- θετικές- συνήθειες μέσα στους οργανισμούς

Γνωρίζουμε καλά ότι η παγκόσμια οικονομική κρίση μας απόδειξε ότι η παραδοσιακή φόρμουλα που επικρατούσε στους οργανισμούς, των τρομερών ιεραρχιών, των ατελείωτων οργανογραμμάτων, έχει αποτύχει, εμποδίζοντας με την αυστηρότητα της την έκφραση της δημιουργικότητας και την ανάδειξη της καινοτομίας. Είναι απαραίτητο να αναπτυχθούν νέες συνήθειες, νέες νόρμες, νέες φόρμουλες στους εργασιακούς χώρους που αναδεικνύουν και ενθαρρύνουν την απόκτηση γνώσης, που δίνουν την δυνατότητα στους εργαζόμενους τους για καλύτερη αυτοεπίγνωση και εξέλιξη και που συμβάλλουν στην αυτοβελτίωση και την ισορροπία τους.

Η παλιά παραδοσιακή, «πυραμιδική» δομή διοίκησης των οργανισμών αντικαθιστάται με την οριζόντια διάχυση της πληροφορίας και την αξιολόγηση της. Αυτό έδωσε μεγάλη ελευθερία στο εργατικό δυναμικό αλλά και την αίσθηση της υπευθυνότητας, ευθύνης και της «ιδιοκτησίας» , να αισθάνονται δηλαδή τον οργανισμό σαν δικό τους. Και αυτό σίγουρα είναι μια αλλαγή που δημιουργεί εκατέρωθεν προστιθέμενες αξίες.

Προάγοντας την γνώση

Μέσα από την νέα αυτή δομή, οι ηγέτες των οργανισμών πρέπει να αποχωριστούν την καρέκλα του αφεντικού και στην πραγματικότητα να μεταμορφωθούν σε πρεσβευτές, μεσολαβητές και ενθαρρυντές στην απόκτηση γνώσης. Αυτό με λίγα λόγια σημαίνει ότι ο άνθρωπος που ηγείται ενός οργανισμού, οφείλει να γνωρίζει τι συμβαίνει στον οργανισμό και να διαχέει την πληροφορία και την γνώση στους ανθρώπους-κλειδιά του οργανισμού χωρίς ιδιαίτερα πρωτόκολλα και παρακολούθηση του τύπου. Αυτός ο νέος ρόλος που καλούνται να παίξουν οι μοντέρνοι ηγέτες επιχειρήσεων είναι περισσότερο υποστηρικτικός και καθοδηγητικός παρά ελεγκτικός και αυταρχικός.

Ένας εργασιακός χώρος που ενθαρρύνει την υιοθέτηση κουλτούρας απόκτησης γνώσης βοηθάει το ανθρώπινο δυναμικό να στέκεται στα πόδια του, να είναι αφοσιωμένο στην εργασία που επιτελεί, να αισθάνεται ενθουσιασμένος με το αντικείμενο εργασίας του αλλά και με τον οργανισμό που δίδει τις υπηρεσίες του. Ο μοντέρνος ηγέτης καθοδηγεί το ανθρώπινο δυναμικό να αποκτήσει πολύτιμη γνώση μέσα και πέρα από την εργασία του αλλά και δίδει σημαντικό πεδίο εφαρμογής της γνώσης μέσα στον οργανισμό.

 

Παρακάτω παρατίθεται τα αποτελέσματα της έρευνας Great Places to Work.

Για το 2013 και την Ευρώπη

http://www.greatplacetowork.net/storage/documents/Publications_Documents/2013_europe_publication.pdf

Για το 2014

http://www.greatplacetowork.com/best-companies/100-best-companies-to-work-for

 

Δικά σας τα συμπεράσματα για τον λόγο που αυτές οι εταιρίες ευημερούν και ανταμείβουν καλά τους το προσωπικό τους. Στην Ελλάδα δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό, αλλά να μιμηθούμε τα best practices του εξωτερικού. Την ώρα που η αναγκαιότητα για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας είναι επιτακτική, παράλληλα με την δημιουργία υγιών και βιώσιμων οργανισμών είναι εξίσου αναγκαίο να δημιουργηθούν παράλληλα θετικοί χώροι εργασίας.

[Μπορείς να διαβάσεις και το πρώτο μέρος της σειράς άρθρων με τίτλο «Θέλεις να πετύχει η επιχείρηση σου;» εδώ ]

Σουσάνα Πατσούμη Κάλφα (MSc AFM, Dip.AIA, Bsc AFM)

 CFO, Business Strategist

Author ,Certified Tax Consultant

Related Posts

Leave a comment