2014- Να η ευκαιρία, Ξαναοραματίσου, Επαναφόρτισε και Αναβάθμισε την επιχείρηση σου» Μέρος Δ’

Το άρθρο μου « 2014, Να η ευκαιρία: Ξαναοραματίσου, Επαναφόρτισε και Αναβάθμισε την επιχείρηση σου», προβλημάτισε πολύ και δημιούργησε πολλά ερωτήματα στους αναγνώστες μας. Κάποια από αυτά, απάντησα προσωπικά το προηγούμενο διάστημα. Πολλοί με ρώτησαν τι έπεται. Ιδού λοιπόν το τελευταίο μέρος του άρθρου.

Στο πρώτο μέρος του άρθρου είδαμε ότι πρέπει να αντιμετωπίζεις την επιχείρηση σου σαν άνθρωπο και ότι αν δεν απομακρύνεις τους λόγους που εμποδίζουν την επιχείρηση σου να αναπτυχθεί, δεν μπορείς να ελπίζεις σε ένα καλύτερο, επιχειρηματικά, μέλλον. Στο δεύτερο μέρος του άρθρου σε προτρέπω να ξαναθυμηθείς τον όραμα σου, να το αναθερμάνεις και να το συνδέσεις με ένα μεγάλο αλλά δύσκολο στόχο για το 2014 καθώς και να καταγράψεις τις προτεραιότητες σου για την επίτευξη αυτού του στόχου. Στο τρίτο μέρος του άρθρου, σε ενθαρρύνω να κατατάξεις τις προτεραιότητες αυτές σύμφωνα με την μεθοδολογία των εννιά πυλώνων, που προσωπικά χρησιμοποιώ για να καθοδηγηθώ αποτελεσματικά τους πελάτες μου.

 

Η διαδικασία του ανασχεδιασμού της επιχείρησης σου από μέσα προς τα έξω είναι μια ενδιαφέρουσα διαδικασία, η οποία αφήνει το περιθώριο για τομές, για διαφοροποίηση, για μια άλλη ματιά πιο μοντέρνα. Ουσιαστικά αυτό που συμβαίνει είναι να επανασχεδιάζεται ο χάρτης της επιχείρησης, το επιχειρηματικό της μοντέλο, τα όρια της, τόσο σε οργανωτικό επίπεδο όσο και σε θέματα κουλτούρας, ώστε να γίνει πλήρη χρησιμοποίηση των όλων των διαθέσιμων πηγών. Σίγουρα οι αποφάσεις που πρέπει να παρθούν σε αυτήν την φάση να είναι εξαιρετικά επώδυνες, σκληρές, δραστικές και ριζικές και να αφορούν τον τρόπο που θα αξιοποιηθούν πλήρως όλες οι πηγές- που τις περισσότερες φορές σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, είναι λιγοστές- σε συγκεκριμένους στόχους και να γίνει ξεκάθαρο ποιοι είναι υπεύθυνοι για την εφαρμογή, εποπτεία και επιτυχή κατάληξη αυτών των αλλαγών. Μην ξεχνάς ποτέ ότι:

Η επιχείρηση σου θα αναπτυχθεί μόλις απομακρύνεις τους λόγους που εμπόδιζαν την ανάπτυξη της 

 

Βήμα 4 : Ενέπνευσε την αλλαγή στους ανθρώπους της επιχείρησης σου και συνδημιουργήσε μαζί τους

 

Η αλλαγή είναι διαδικασία που απαιτεί την συμμετοχή και των ανθρώπων της επιχείρησης σου. Γι’ αυτό, επικοινώνησε και βοήθησε να κατανοήσουν τι αλλαγές είναι απαραίτητο να γίνουν, Ενέπνευσε τους να γίνουν αρωγοί αυτή της αλλαγής, αναθέτοντας τους τις εργασίες εκείνες που πρέπει να αναλάβουν, ξεκαθάρισε την υπευθυνότητα που συνεπάγονται και συνέδεσε τους με κάποιες ποιοτικές ή και ποσοτικές ανταμοιβές. Μην ξεχνάς, ότι η αλλαγή -παρόλο που εσύ θα την επιθεωρείς, εσύ θα την κατευθύνεις, εσύ είσαι υπεύθυνος για όλο το εγχείρημα-, είναι αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας. Σε αυτήν την φάση είναι σημαντικό να καταλάβουν τι θα ακολουθήσει την επόμενη περίοδο στην επιχείρηση σου και να αναλάβουν την ευθύνη των αλλαγών που πρόκειται να γίνουν από την δική τους πλευρά. Βοήθησε τους να αισθανθούν σαν να είναι δική τους η επιχείρηση.

Για του λόγου το αληθές, αυτό το τελευταίο είναι αρκετά δύσκολο γιατί η κουλτούρα των ελληνικών επιχειρήσεων δεν είναι και τόσο ταιριαστή με αυτό που περιγράφω. Το σημερινό momentum σε προκαλεί να αλλάξεις δραστικά και δραματικά την κουλτούρα που διαχειρίζεσαι την επιχείρηση σου και το ανθρώπινο δυναμικό που την πλαισιώνει. Οι πιο μοντέρνες μορφές management & leadership θέλουν τον ηγέτη και τον μάνατζερ της επιχείρησης κοντά στο ανθρώπινο δυναμικό. Τα μοντέλα που χρησιμοποιούνται ενθαρρύνουν περισσότερο την συνδημιουργία και ξεφεύγουν από το αυστηρό μοντέλο της ιεραρχίας. Η συνδημιουργία απαιτεί σεβασμό, όρια, σαφή προσανατολισμό για την επίτευξη στόχων και ανταμοιβές- όχι μόνο σε μορφή υλικών (χρημάτων) αλλά περισσότερο  ποιοτικών (αναγνώριση, ενθάρρυνση ευθείας επικοινωνίας κτλ)

 

Βήμα 5: Διατύπωσε με σαφήνεια τον στόχο του έτους και μοιράσου το με τους ανθρώπους της επιχείρησης σου

 

Πάρε μερικά λεπτά για να δεις το πλάνο σου και τις προτεραιότητες που έθεσες για το 2014 έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί από τα βήματα 1-4. Διάβασε ξανά και ξανά και βρες μια δυναμική λέξη ή φράση που περιγράφει με σαφήνεια ποιος είναι ο στόχος αυτού του έτους. Μπορεί , μπαίνοντας σε αυτήν την διαδικασία, να δεις ότι π.χ «το 2014 είναι η χρονιά που θα σταθεροποιήσουμε τις χρηματορροές» ή ότι «το 2014 είναι η χρονιά που θα επενδύθει σε επάνδρωση της επιχείρησης με εξειδικευμένο προσωπικό στον τομέα της έρευνας». Όποιος και αν είναι ο βασικός στόχος, φρόντισε να είναι ο πιο σημαντικός και ρεαλιστικός.

Από την στιγμή που το βρεις, συγκάλεσε μια συνάντηση με το ανθρώπινο δυναμικό της επιχείρησης σου είτε είναι ένα άτομο είτε 100. Μοιράσου μαζί τους όλη την διαδικασία που σε έκανε να καταλήξεις στον στόχο αυτό αλλά και τι οδήγησε την επιχείρηση στο σημείο που βρίσκεται τώρα. Βοήθησε τους να καταλάβουν ότι δεν σε ενδιαφέρουν μόνο οι αριθμοί ή τα αποτελέσματα αλλά το ταξίδι που θα οδηγήσει στην επίτευξη του στόχου- όσο δύσκολο ή απαιτητικό μπορεί να είναι αυτό. Πείσε τους ότι θα είστε συνεργάτες, συνοδοιπόροι σε αυτό το ταξίδι και ότι η επίτευξη του στόχου αποτέλεσμα ομαδικής προσπάθειας.

Η διαδικασία του storytelling είναι μια πολύ δυναμική διαδικασία που βοηθά τους ανθρώπους να αισθανθούν συνδεδεμένοι με τον οργανισμό που εργάζονται. Τους δίνει την ευκαιρία να αισθανθούν πώς θα είναι η επιχείρηση όταν θα είναι πολύ περισσότερο υγιής και θα τους δώσει το κίνητρο να εργαστούν για έναν κοινό, καλό, σκοπό. Θα είναι ένα δυναμικό μανιφέστο που θα το θυμούνται όλη την χρονιά και θα τους εμπνέει .

 

Βήμα 6: Αποποιήσου την εμμονή του ολοκληρωτικού ελέγχου

 

Κάθε επιχειρηματίας θέλει να έχει τον έλεγχο της επιχείρησης του. Τι γίνεται όμως όταν το παρακάνει? Τι γίνεται όταν η τάση αυτή του καθολικού ελέγχου κάνει να ασφυκτιούν οι άνθρωποι της επιχείρησης? Αλήθεια ,τι είδους ηγέτης θέλεις να είσαι? Αυτός που οι άλλοι θα φοβούνται ή αυτός που βλέπει την γκάφα από την πλευρά των εργαζομένων της επιχείρησης σαν μια ευκαιρία για επαναπροσδιορισμό και εξέλιξη?

Βοήθησε τους ανθρώπους της επιχείρησης σου να ελέγχουν αποτελεσματικά την δουλειά τους, κάν’ τους να μην χρειάζονται τον «μπαμπούλα» για να λειτουργήσουν προς όφελος της επιχείρησης και δώσε τους να καταλάβουν ότι είναι υπεύθυνοι για τις πράξεις τους, χωρίς αυτό να ακούγεται σαν απειλή. Η λέξη «συνδημιουργία» είναι το κλειδί και εδώ.

 

Επίλογος

 

Κάναμε μαζί ένα ταξίδι ανακάλυψης και αποκάλυψης της επιχειρηματικής αλλαγής. Η αλλαγή είναι μια μόνιμη διαδικασία στην ζωή όλων των  οργανισμών. Αν και ως διαδικασία μας φέρνει αντιμέτωπους συνεχώς με το άγνωστο, οι προκλήσεις που δημιουργούνται είναι μεγάλες και επηρεάζουν θεαματικά τα επιχειρηματικά δρώμενα. Οι επιχειρήσεις καλούνται να μεταβάλλουν διαρκώς το τρόπο που λειτουργούν και να αναδιοργανώνονται αποτελεσματικά ώστε να επιβιώσουν. Η προσαρμογή των επιχειρήσεων στην αλλαγή είναι ο καθοριστικότερος παράγοντας για την επιβίωση τους. Η αλλαγή ποτέ δεν είναι εύκολη υπόθεση. Ειδικά σε έναν πολυσύνθετο οργανισμό όπως η επιχείρηση. Η αλλαγή είναι αναπόφευκτη και είναι μέσα στην φύση για την εξέλιξη των πραγμάτων.

Παρόλο που παρουσιάζονται μεγάλες προκλήσεις στις αλλαγές, η ειλικρινής επικοινωνία μόνο καλό μπορεί να κάνει, όσο και αν υπάρχει δυσκολία στην εφαρμογή της. Μερικές φορές είναι πιο απλό να αποκρυφτεί μια πληροφορία, ή να αποφεύγουμε να κάνουμε ερωτήσεις. Η κατά μέτωπο όμως αντιμετώπιση των καταστάσεων που δημιουργούν οι αλλαγές, φέρνουν μπροστά την δημιουργικότητα και την ετοιμότητα  της ομάδας, αφήνει να φανούν από νωρίς οι «παιδικές αρρώστιες» που μπορεί να φέρνουν, και μας βάζει στην διαδικασία γρήγορης αντιμετώπισης τους. Η ειλικρίνεια ποτέ δεν έβλαψε. Αντίθετα, βοήθα τις επιχειρήσεις να κρατηθούν ρεαλιστικά στην αγορά, δημιουργώντας εναλλακτικά σεναρία και πλάνα  που τους πάνε στο μέλλον με αξιώσεις.

Η Θεωρία του Μάνατζμεντ Αλλαγών σύμφωνα με τον Lewin, βασίζεται στην προϋπόθεση ότι η αλλαγή στην επιχείρηση απαιτεί μια συστηματική, προγραμματισμένη, συνεπή και συνεχή διαδικασία μετακίνησης από το προηγούμενο στο επόμενο στάδιο, που προσαρμόζεται κατά το δοκούν, στο προφίλ των ανθρώπων της. Για να είναι εποικοδομητικές αυτές οι αλλαγές,  πρέπει οι προσπάθειες να επικεντρωθούν σε μια πολύ ευαίσθητη και ευέλικτη διαδικασία που αφορά κατά κύριο λόγο το προσωπικό σύμφωνα με τρεις κύριες συνιστώσες οι οποίες αποτελούν και στάδια διαδικασίας :

 Unfreeze  ή αλλιώς Αναγνωρίζουμε και «ξεκολλάμε» από παγιωμένες συμπεριφορές

 – Move ή αλλιώς Κινούμαστε από το παλιό στο νέο

 – Refreeze ή αλλιώς Σταθεροποιούμε την νέα κουλτούρα και τις νέες συμπεριφορές

Στη νέα λοιπόν εποχή της καινοτομίας, της τεχνολογίας και της υψηλής ανταγωνιστικότητας, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διαισθανθούν τους πιθανούς κινδύνους  που έχει η μη προσαρμογή τους στις συνεχόμενες αλλαγές και να μην φοβηθούν να κάνουν δραστικές και ριζικές αλλαγές, πολλές φορές, με κάθε κόστος.

Σου εύχομαι από καρδιάς, να είναι αυτό το έτος – που ήδη εξελίσσεται- η αρχή μιας νέας δυναμικής και ανοδικής πορείας στην εξέλιξη της επιχείρησης σου.

 

Σουσάνα Πατσούμη Κάλφα (MSc AFM, Dip.AIA, Bsc AFM)

 CFO, Business Strategist

Author ,Certified Tax Consultant

Related Posts

Leave a comment