Ο σύγχρονος πολίτης ως σύμβουλος, τα ΜΜΕ και ο επαγγελματίας σύμβουλος

Εδώ και αρκετό καιρό η ενημέρωση γίνεται με πολλούς εναλλακτικούς τρόπους. Μέσα από τις ειδήσεις στην τηλεόραση, τις εφημερίδες, το ραδιόφωνο, τα blogs στο διαδίκτυο, τα email, ακόμα και μέσα από τα κινητά με RSS… καταιγισμός πληροφορίας! Και μέχρι ένα σημείο νομίζω πως αυτό είναι κάτι που μας βοηθάει πολύ στο να μην μένουμε πίσω και να παίρνουμε αποφάσεις που συμβαδίζουν με τις αλλαγές που γίνονται γύρω μας (πλέον με πολύ γρήγορους ρυθμούς – και δεν μιλάω μόνο για τις οικονομικές αλλαγές). Ταυτόχρονα όμως αυτός ο καταιγισμός πληροφορίας έχει δημιουργήσει και μια ψευδαίσθηση: ότι μπορούμε την ίδια στιγμή να είμαστε σύμβουλοι επιχειρήσεων, φορολογικοί σύμβουλοι, εργατολόγοι, διαιτολόγοι, σύμβουλοι υγείας, ψυχολόγοι, ψυχίατροι, γιατροί όλων των ειδικοτήτων, δικηγόροι και πολλά πολλά άλλα (όλα τα παραπάνω επαγγέλματα απαιτούν συμβουλευτικές δεξιότητες).

Έχω για παράδειγμα μια αδιαθεσία και μαθαίνω από τους δύο – τρεις πιο κοντινούς μου ανθρώπους ότι αυτό που αισθάνομαι είναι μια τυπική γρίπη που εκδηλώθηκε το τελευταίο διάστημα και η διάρκεια της είναι μια εβδομάδα περίπου. Τα συμπτώματα είναι πονοκέφαλος και πυρετός και η αντιβίωση που συνίσταται σε αυτές τις περιπτώσεις είναι η τάδε σε συνδυασμό με την δείνα εφόσον δω ότι δεν υπάρχει βελτίωση. Πλήρη διάγνωση της κατάστασης με λίγα λόγια. Άλλο παράδειγμα: Έχω να υποβάλω την φορολογική μου δήλωση και μαθαίνω από τους ανθρώπους με τους οποίους συζητάω ότι εκτός από τον κλειδάριθμο που θα πρέπει να πάω να ζητήσω από την εφορία, θα έχω να πληρώσω και αρκετά χρήματα για φόρους καθώς έχω ένα αυτοκίνητο στο όνομα μου, ένα σπίτι και μια βάρκα ψαρέματος (δεν τα έχω όλα αυτά, αλλά τα αναφέρω για χάρη του παραδείγματος) και οι λιανικές αποδείξεις οι οποίες πρέπει να παρουσιάσω είναι στο 25% των μεικτών εσόδων μου (!)

Αυτές οι πληροφορίες δεν δίνονται πλέον σήμερα από επαγγελματίες, αλλά από ανθρώπους που τυχαία μπορεί να παρακολούθησαν τις ειδήσεις ή να διάβασαν δυο – τρία blog στο διαδίκτυο. Ενώ όμως κάποιες φορές μπορεί αυτές οι πληροφορίες να είναι αυτές που χρειάζεται να ακούσει κάποιος, σε άλλες περιπτώσεις μπορεί να είναι το λιγότερο ζημιογόνες. Τελευταίο παράδειγμα ανεξέλεγκτης πληροφόρησης ήταν οι αλλαγές που έγιναν στα κατώτατα όρια των μισθών στην ΕΓΣΣΕ και στις αλλαγές που έπεται να γίνουν στις κλαδικές συμβάσεις. Μέσα σε όλη αυτήν την ασταμάτητη παρουσίαση πινάκων, αριθμών, ποσοστών και συζητήσεων είδα να δημιουργείται μια αναστάτωση, όχι χωρίς λόγο αφού προς στιγμή όλοι νόμιζαν ότι οι αλλαγές αυτές αφορούν όλους τους εργαζόμενους. Κανένας δεν εξηγούσε τι είναι ΕΓΣΣΕ, τι είναι κλαδικές συμβάσεις, τι είναι επιχειρησιακές συμβάσεις και ποιες οι διαφορές μεταξύ τους. Κανένας δεν είπε ποιο ποσοστό των εργαζομένων υπάγεται στην ΕΓΣΣΕ και ποιο ποσοστό στις υπόλοιπες. Κανένας δεν είπε τι σημαίνει αρχή και τέλος των συμβάσεων. Αποτέλεσμα λοιπόν αυτών των πολύ βιαστικών ανακοινώσεων από τα ΜΜΕ, να μην γνωρίζει κανένας εργαζόμενος με σιγουριά αν τελικά ο μισθός που δικαιούται πέφτει ή μένει σταθερός.

Ακόμα λοιπόν και σε αυτήν την εποχή που η πληροφορία διαχέεται με πολύ μεγάλες ταχύτητες, κανένα συμβουλευτικό επάγγελμα δεν θα μπορέσει να αντικατασταθεί από την τηλεόραση, το ράδιο, την εφημερίδα ή το διαδίκτυο. Για τον απλούστατο λόγο ότι ο σύμβουλος δεν είναι μια πηγή πληροφόρησης. Είναι και αυτό, αλλά κυρίως είναι αυτός/ή που θα ταξινομήσει τις πληροφορίες, και θα τις παρουσιάσει διαδραστικά ανάλογα με την περίπτωση και τις ανάγκες του πελάτη με σκοπό τον καθησυχασμό για την λήψη αποφάσεων κάτω από τις καλύτερες δυνατές συνθήκες. Κανένα από τα ΜΜΕ δεν μπορεί να συμ-βουλευτεί, να σκεφτεί δηλαδή μαζί με κάποιον άλλον. Γι’ αυτό και τα ΜΜΕ συνήθως πανικοβάλλουν αντί να καθησυχάζουν.

Γιώργος Κάλφας
Διευθύνων Σύμβουλος
Atlas Consulting

Related Posts