Κρίση είναι.. θα περάσει;

Όταν τα πρώτα σημάδια της κρίσης ξεκίνησαν να φαίνονται στην χώρα μας το 2008 πολλοί από εμάς ελπίσαμε ότι τα πράγματα θα άλλαζαν και γρήγορα θα επιστρέφαμε στις παλιές καλές μέρες. Σήμερα τέσσερα χρόνια μετά, η ελληνική αγορά έχει μετατραπεί σε μια αγορά με πολύ μεγάλες δυσκολίες για τους επιχειρηματίες. Οι ειδήσεις στην τηλεόραση, στο διαδίκτυο και στις εφημερίδες έχουν γίνει αποκλειστικά οικονομικές και το θέμα που κυριαρχεί σχεδόν σε όλες τις συζητήσεις είναι η κρίση. Όλοι αναρωτιούνται (και δικαίως) μέχρι που μπορεί να φτάσει μια τέτοια κατάσταση και πότε… θα περάσει.

Το πότε θα περάσει φαίνεται ότι δεν μπορεί να το πει κάποιος με σιγουριά. Ίσως όμως τελικά δεν θα πρέπει να μας απασχολεί τόσο το πότε θα περάσει η κρίση, αλλά το τι μπορούμε να κάνουμε σήμερα για να προχωρήσουμε και να υλοποιήσουμε αυτό που περνάει από το χέρι μας. Βρισκόμαστε σε ένα μεταβατικό στάδιο και οι αλλαγές που γίνονται στο επιχειρηματικό περιβάλλον μας είναι μεγάλες. Μαζί με αυτές τις αλλαγές που γίνονται γύρω μας χρειάζεται να αλλάξουμε κι εμείς σαν επιχειρηματίες. Χρειάζεται να αλλάξουμε πολλά στον τρόπο επικοινωνίας μας, στο κοινό το οποίο απευθυνόμαστε, ίσως ακόμα και στο αντικείμενο της επιχειρηματικής μας δραστηριότητας. Χρειάζεται να μπορούμε να δούμε τα δυνατά μας σημεία και να τα προβάλουμε με όσα μέσα έχουμε στην διάθεση μας. Όλα αυτά μπορούν να γίνουν είτε υπάρχει κρίση είτε όχι.

Εκτός από τις δυσκολίες και τις πιέσεις που υπάρχουν, υπάρχουν και πολλές ευκαιρίες τις οποίες διαφορετικά ίσως και να μην τις αναζητούσαμε. Για παράδειγμα τι είναι αυτό που άλλαξε μέσα σε λίγα χρόνια και οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων έχουν αυξηθεί 80%; Η αγορά μέσα από το διαδίκτυο και τον εκμηδενισμό των γεωγραφικών αποστάσεων είναι πλέον παγκόσμια και το φάσμα μέσα από το οποίο μπορούν οι επιχειρήσεις να επιλέξουν το κοινό τους είναι μεγάλο. Όχι, δεν έχει αυξηθεί ο ανταγωνισμός (όπως πολλοί πιστεύουν), αλλά η ανάγκη για συνεργασίες και βελτιστοποίηση των υπηρεσιών μας προς μία αγορά διαφορετική από αυτήν που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Η κρίση αργά ή γρήγορα θα περάσει. Ας δούμε τι μπορούμε να αποκομίσουμε από αυτήν την πολύ δυνατή εμπειρία για όλους μας.

Γιώργος Κάλφας
Διευθύνων Σύμβουλος
Atlas Consulting

Related Posts